pondělí 3. června 2019

Černobyl z Kyjeva: tipy na cestu

Během svého pobytu na Ukrajině jsem vyrazila mimo jiné i do Černobylu. Protože se našlo pár lidí, kteří byli zvědaví, jak takový den v černobylské oblasti vypadá a jak by si měli vybrat tu správnou cestovní agenturu (bez průvodce se totiž do oblasti nedostanete), rozhodla jsem se sepsat stručný přehled mých tipů a poznatků.

Jakou agenturu si vybrat? 
Pokud nejste místní a nebydlíte ve městě Černobyl, kam třikrát denně zajíždí autobus, budete potřebovat vstupenku a průvodce. Vzhledem k tomu, že ceny si drží jednotlivé agentury naprosto stejné (nebo alespoň mně se nepodařilo najít takovou, která by měla odlišné ceny), nemá cenu soustředit se jen na peníze. Já sama jsem si otevřela tripadvisor a vybrala si tu, která měla nejlepší hodnocení (konkrétně: CHERNOBYL TOUR ®). Neměla jsem nějaké specifické preference, co vidět a co ne. Předpokládala jsem, že uvidím to hlavní, a to se také stalo. Pokud vás zajímá nějaké konkrétní místo, určitě se informujte, zda jej daná agentura má v programu.

S tou mou jsme postupně navštívili tato místa: Zalissya, Leliv (check-point), radar Duga-1, Kopači, Rudý les (kolem něj jsme projeli a následně zastavili v určité vzdálenosti), černobylská elektrárna, Pripjať a Černobyl (město).


Na kolik dní?
Agentury obvykle nabízí jedno či vícedenní prohlídky. Já sama si vybrala tu jednodenní a připadalo mi to dostačující na to vidět všechna důležitá místa. Věřím ale, že i dvoudenní prohlídka může být stále velmi zajímavá.


Kolik peněz si připravit?
Počítejte s tím, že jednodenní prohlídka vyjde přibližně na 99 eur bez jídla (u agentury, kterou jsem si vybrala já, stál oběd 5 euro) - tedy pokud jste cizinec. Ukrajinci mají vstup přibližně o polovinu levnější. I když narazíte na weby, které lákají na nízké ceny, jde právě o ceny, které platí pro místní. Je ale možné, že ceny budou pohyblivé a v zimní sezóně budou nižší. Cena se platí na dvě etapy - 25 % při registraci (všimla jsem si toho i u dalších agentur) a zbytek v autobuse (má agentura přijímala - euro, dolary i hřivny. Měnit si koruny na hřivny už v nicméně Česku nedoporučuji. Nejlepší je obvykle si vybrat až na místě nebo si přivést „tvrdou” měnu jako jsou eura. Jednou se mi na zde podařilo získat o 300 hřiven víc, než bych při výměně dostala v Česku).

Pokud si chcete koupit suvenýr, nemusíte hned darovat ledvinu, u prvního vstupu jsou dva stánky, které je nabízí za poměrně příznivé ceny (pro přehled - čaj zde stál 20 hřiven - 17 korun, 0,5 litru vody 30 hřiven - 25 korun, pohlednice taktéž 20 hřiven - tj. 17 korun).

TIP: Některé agentury nabízí slevu pro studenty nebo pro narozeninové oslavence. Ta má mi dala 10 %.


Jídlo a pití
Je doporučeno vzít si alespoň litr a půl vody na celý den. Pokud si zaplatíte oběd (což osobně doporučuji - jídlo v místní jídelně sice nebylo úplně nejlepší, ale nejhorší také ne. Cena za oběd byla přibližně srovnatelná s cenami v jídelnách v Kyjevě), dostanete k němu dva kompoty (kompotem je míněno pití, které se zde ve velkém pije). Taktéž se doporučuje vzít si sebou sendvič (Já doporučuji cca 2 a k tomu něco menšího na svačinu). Oběd bývá kolem druhé hodiny. 

Co se týče jídla a pití, je zakázáno pít a jíst venku. Nicméně to ani nebylo potřeba. Autobus nás vždycky odvezl na příslušné místo, kde jsme chvíli pobyli, prochodili si jej a vrátili se zpátky do autobusu.


Oblečení
Vyžaduje se dlouhý rukáv a kalhoty (zvažte proto, v jakém ročním období je pro vás návštěva nejvhodnější - nicméně i v druhý červnový den to nebylo nijak hrozné). Některé slečny i přes opakované upozornění v e-mailech přišly s kratšími kalhotami, které jim nezakrývaly kotník. Průvodkyně je musely na základě žádosti policisty upozornit, že si mají koupit ponožky v místním stánku se suvenýry, aby mohly být vpuštěny do černobylské zóny. Taktéž se doporučuje přibalit si repelent.


Míra radiace
Za celý den jsme pomocí dozimetrů naměřili radiaci rovnající se hodině v letadle nebo 24 hodinám v Kyjevě. Během prohlídky jsme si ukázali několik míst, kde je radiace výrazně vyšší. Dozimetr je možné si zapůjčit přibližně za 10 euro.


Jak probíhá den v černobylské oblasti?
Celou prohlídku jsem sepsala v reportáži pro server Lidovky.cz. Připravte se ovšem na přibližně dvou až tříhodinovou cestu tam (a to samé zpátky) a asi 40 minutové čekání u vstupu. Od jednoho zajímavého místa k druhému vás převeze autobus. Přibližně ve dvě hodiny je oběd, během něhož podstoupíte první kontrolu na radiaci. Druhou postoupíte při výjezdu z 10 kilometrové zóny, třetí pak při výjezdu z 30 kilometrové zóny.


Jak na Ukrajinu?
Pokud se rozhodnete pro agenturu, která operuje z Kyjeva (je možné najít i takové s průvodci v češtině - cena se ovšem zdá být o něco vyšší), budete se do něj potřebovat dostat pro vlastní ose. Doporučuji zejména prozkoumat letenky z Bratislavy nebo z Katowic/Krakova, podle toho, co máte blíž. V případě Bratislavy je výhodou hlavně to, že transfer z letiště zajišťuje klasická MHD (lístek vyjde na 0,9 eur). V případě Katowic jsem zahlédla pouze soukromý transfer (ten vyšel asi na 25 zlotých, tj. cca 150 korun). Z Katowic je také dražší vlakové spojení než z Bratislavy. Pokud máte štěstí nemusí vás jednosměrná letenka vyjít na víc jak 350 korun (doporučuji podívat se na skyscanner.com, popřípadě se podívat na kombinaci Bratislava/Katowice). Na Ukrajinu je možné jet také autobusy Leo Express (jízdenku je možné si koupit např. do Lvova a poté jet do Kyjeva nočním vlakem - je dobré si ale spočítat, zda se vám to vyplatí a popřípadě nezapomenout připočíst hodiny k dobru, které můžete ztratit ve frontě na hranicích).


Jet na Ukrajinu jen kvůli Černobylu?
Ne, ne a ještě jednou ne. Ukrajina je mnohem, mnohem rozmanitější, než jak se na první pohled zdá. Můžete vyrazit na západ na travnaté poloniny, z nichž si přivezete úžasné zážitky (a možná ještě úžasnější fotky), ke Kamenci Podolskému na údolí řeky Dněstr, které připomíná Irsko nebo na jih k Černému moři. Z měst byste neměli minout Černovice či Kyjev. Nočním vlakem se také můžete snadno dostat do moldavského Kišiněva.

1 komentář:

  1. Do Černobylu se chci podívat už nějakou dobu a co jsem viděla nový seriál HBO, láká mě to ještě víc. Díky za tipy. ;)

    OdpovědětVymazat